Grillowanie bezglutenowe – co wrzucić na ruszt?

grillowanie bezglutenowe

Na grilla najczęściej wybierane jest mięso. Należy jednak uważać na mięso z gotową marynatą. Jej składniki często mają w składzie gluten. Do bezglutenowego grillowania można też z powodzeniem wykorzystać warzywa i owoce.

Mięso na bezglutenowe grillowanie

Na bezglutenowe grillowanie najlepiej wybrać wołowinę, jagnięcinę lub wieprzowinę. Mają one tłuszcz ułożony w tzw. marmurkowatej strukturze. Dzięki niej tłuszcz, roztapiając się w trakcie grillowania, równomiernie nasącza mięso. Jest ono wtedy kruche i smaczniejsze.

Na grillu sprawdzi się też ryba lub kurczak. Można modyfikować ich smak w zależności od użytej marynaty, a także sposobu, w jaki je ugrillujemy. Rybę najlepiej grilluje się na aluminiowej tacce bądź po zawinięciu w folię aluminiową. W ten sposób mięso nie będzie przywierało do rusztu i nie rozpadnie się na małe kawałki.

Z mięsa, np. karkówki lub wołowiny, można zrobić pyszne szaszłyki na grilla. Bezglutenowa wersja idealnie sprawdzi się z dodatkiem warzyw: czerwonej cebuli, bakłażana i papryki.

Bezglutenowa marynata do mięsa na grilla

Odpowiednio przyrządzona marynata do mięsa wspaniale podkreśli jego smak. Definiuje też dodatki, jakie można podać. Bezglutenową marynatę do mięsa na grilla można przyrządzić z wybranych przypraw i oleju. Urozmaicą ją warzywa: np. czosnek, korzeń selera lub pietruszki czy cebula.

Do bezglutenowej marynaty do mięsa dodaje się następujące składniki:

  • ostrą paprykę,
  • pasternak,
  • sól kamienną (uwaga na sól smakową, która może zawierać gluten),
  • rozmaryn,
  • kumin,
  • jałowiec,
  • pieprz,
  • tymianek,
  • jogurt,
  • cząber,
  • oregano,
  • musztardę,
  • sok z cytryny,
  • czerwone wino.

Do ryby będzie pasowała delikatna marynata z natki pietruszki, soli i soku z cytryny. Kurczak będzie ciekawie smakował po dodaniu do niego marynaty z tymiankiem, jogurtem i sokiem z cytryny. Do jagnięciny odpowiedni będzie ocet balsamiczny, kolendra i kumin. Do wieprzowiny natomiast można wypróbować zioła, musztardę i czosnek.

Bezglutenowy grill: warzywa

Na bezglutenowym grillu świetnie sprawdzą się szaszłyki warzywne. Dobry wybór to cukinia, cebula, papryka i bakłażan. Można je przyprawić dowolnie wybranymi ziołami, sokiem z cytryny lub octem balsamicznym.

Papryka z nadzieniem z tofu lub fety to kolejny ciekawy i pyszny pomysł na bezglutenowy grill. Do jej przygotowania potrzeba czosnku, pieprzu, pikantnej i wędzonej papryki, oleju oraz syropu klonowego lub miodu. Te składniki należy wymieszać z serem lub tofu i włożyć do umytej i wydrążonej papryki. Tak przygotowane warzywo układamy na ruszcie i grillujemy dotąd, aż skórka zmięknie. Środek papryki w momencie zdejmowania jej z grilla powinien być nadal chrupiący.

Bezglutenowe desery z grilla

Jako bezglutenowy deser z grilla można wykorzystać owoce. Doskonale będą smakować: banan, jabłko, ananas, truskawki i papaja. Owocowe szaszłyki można zrobić łącząc np. banana, truskawki i ananasa. Pyszne będą też zamarynowane w bazylii, listkach mięty lub melisy oraz soku z cytryny jabłko, mango, banan bądź papaja. Ananas pokrojony na ósemki i posypany cukrem trzcinowym to także dobry wybór. Najlepiej ugrillować go nad żarem, kiedy biesiada będzie zbliżać się ku końcowi.

Smacznego!

Related Posts

przekaski Meczowe przekąski bez glutenu 26 września 2016
pizza Bezglutenowe ciasto na pizzę bez drożdży 8 listopada 2016