Zdrowo i bezglutenowo, czyli kukurydza

kukurydza

Jej intensywna żółta barwa przyciąga wzrok i ożywia dosłownie każde danie, a delikatna słodycz sprawia, że z wielką chęcią jedzą ją ludzie na całym świecie. Kukurydza jest powszechnie spożywana przez osoby na diecie bezglutenowej. Wyróżnia się ona nie tylko ze względu na walory smakowe, ale również wysoką zawartość witamin, składników mineralnych oraz związków prozdrowotnych.

Oprócz najbardziej znanej żółtej odmiany, kukurydza występuje też w kolorach białym, czerwonym i niebieskim. Największą popularnością cieszy się w kuchni południowoamerykańskiej i afrykańskiej. Obecnie coraz więcej osób spożywa ją regularnie ponieważ kukurydza nie zawiera glutenu.

Ziarna pełne zdrowia

Brak glutenu to główny powód włączenia kukurydzy do diety eliminacyjnej, ale nie jedyny. Ziarna skrywają w sobie wiele cennych składników odżywczych i związków prozdrowotnych, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Kukurydza jest źródłem witamin C, D, E oraz z gr. B, beta-karoten, lutein, zeaksantyny, kwasów omega-3, wapń, magnezu, żelaza, fosforu, manganu, cynku, miedzi, jodu i selenu. Bogactwem kukurydzy jest nie tylko ilość wymienionych składników, ale ich wzajemne i kompleksowe działanie. Dzięki takiemu połączeniu regularne spożycie kukurydzy korzystnie wpływa na odporność, pracę wątroby i układu moczowego, nawilżenie i odżywienie skóry,  wzrok – chroniąc plamkę żółtą, a także spowalnia procesy starzenia oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej.

Kukurydza  – jaką wybrać?

Najczęściej pierwsze skojarzenie to kolba o soczystych, miękkich i słodkich ziarnach. Świeża kolba otoczona jest zielonymi liśćmi i włosami sprawiającymi wrażenie wilgotnych, a ziarna ściśle przylegają do siebie. Aktualnie w sklepach dostępna jest również w wielu wariantach (konserwowana, marynowana, mrożona) i formach (płatki, kasza, mąka czy olej). Daje to ogromne możliwości wykorzystania jej w wielu daniach. Uniwersalność i różnorodność postaci, w jakich występuje kukurydza, jest doceniana na całym świecie, a szczególnie przez osoby eliminujące gluten z diety.

Najwięcej witamin i związków mineralnych zawiera świeża kukurydza i to w tej postaci najlepiej ją spożywać. Poza sezonem warto zamiast po puszkę sięgnąć po mrożoną kukurydzę. Mrożenie zaraz po zbiorze sprawia, że straty cennych składników są minimalne.

Bezglutenowe potrawy z kukurydzą

Jest to jedno z bardziej uniwersalnych warzyw. Zaczynając od kolby, którą można ją po prostu ugotować lub grillować, poprzez zupy, sałatki, kleiki, kremy, nadzienia, farsze, zapiekanki, tortille, a kończąc na ciastach i chlebie. Wiele krajów ma swoje popisowe danie z kukurydzą. Karaiby słyną z klusek z mąki kukurydzianej nadziewanych mięsem lub serem, Włosi chwalą się swoją polentą, a w Rumunii koniecznie trzeba spróbować tamtejszej kukurydzianej mamałygi z kozim serem. Kukurydza jest doskonałym

Related Posts

przekaski Meczowe przekąski bez glutenu 26 września 2016
pizza Bezglutenowe ciasto na pizzę bez drożdży 8 listopada 2016